Bronnenwijzer
De BronnenWijzer is dé plek voor betrouwbare en relevante informatie over studiebronnen die perfect aansluiten bij jouw studie. Met onze catalogus helpen we je om snel en eenvoudig de juiste bronnen te vinden.
Waarom kiezen voor BronnenWijzer?
-
Gericht op jouw studie: Vind bronnen die specifiek zijn afgestemd op jouw opleiding en vakgebied.
-
Betrouwbare kwaliteit: Alle bronnen worden zorgvuldig gecontroleerd op relevantie en studie waarde.
-
Breed aanbod: Voor elke studiefase hebben we iets passends.
-
Gebruiksvriendelijk: Zoek en filter eenvoudig op thema, niveau en type bron.
Voor wie is BronnenWijzer?
BronnenWijzer is er voor studenten, docenten en professionals die op zoek zijn naar hoogwaardige bronnen om te studeren, les te geven of kennis te verdiepen. Start jouw zoektocht naar de beste studiebronnen vandaag nog en word wijzer met BronnenWijzer!
Wvggz
De Wvggz kent twee procedures om te komen tot verplichte zorg: Een zorgmachtiging via de rechter Een crisismaatregel via de burgemeester (bij spoed) Invloed van de cliënt De cliënt houdt waar mogelijk ... Het klachtenreglement rondom de Wvggz is te vinden op de pagina 'ik ben niet tevreden of ik heb een compliment' onder het blokje 'klachtencommissie'.
Leesniveau:
4
Selectieve preventie: samen investeren in de toekomst van de zorg
, over hoe we samen selectieve preventie kunnen organiseren. ... Als onze regels de bekostiging van selectieve preventie hinderen, gaan we deze aanpassen. We kunnen selectieve preventie op de agenda zetten bij relevante partijen in het zorgveld.
Leesniveau:
5
Wondbehandeling
Stel samen met de behandelend arts of gespecialiseerd verpleegkundige het wondbeleid vast en licht de cliënt en mantelzorger in over de keuze. - Vul een wondbehandelplanformulier in en voeg deze toe aan het zorgdossier. - Verzamel de benodigde wondbehandelingsproducten om de wond te verzorgen. - Informeer de cliënt over de werkwijze en installeer deze in een zo comfortabel mogelijke houding. - Zorg voor een verantwoorde werkhoogte voor jezelf.
Leesniveau:
3
Zorgleefplan ouderenzorg
Dit animatiefilmpje brengt de voordelen van het werken met een zorgleefplan op een leuke manier in beeld. ... Lees meer over het zorgleefplan: https://www.zorgvoorbeter.nl/zorgleefplan
Leesniveau:
5
Interventie Gentle teaching
A Gentle Teaching Primer. Schipper-Eindhoven, S.M., Haenen, Y., e.a, gezamenlijke uitgave van Prinsenstichting en Zideris (2021). Gentle Teaching: de basis. ... Dit sluit naadloos aan bij de uitgangspunten van Gentle Teaching (McGee, 2009). Onderzoek Er is beperkt onderzoek gedaan naar Gentle Teaching.
Leesniveau:
5
Tuchtrecht
Niet bij elke klacht is er daadwerkelijk sprake van een fout en niet bij elke fout wordt een klacht ingediend. Toch worden er gemiddeld per jaar zo’n 1.600 tuchtklachten ingediend. ... Praktijkdilemma's Hoe werkt het tuchtrecht? Casus Er is een klacht tegen mij ingediend bij de tuchtrechter. Hoe werkt het tuchtrecht precies, wat kan ik doen en wat kan ik verwachten?
Leesniveau:
5
Soorten vragen
Soorten vragen die je kunt stellen Laatst bijgewerkt op: 08-05-2024 Er zijn open, gesloten en suggestieve vragen, controlevragen en tegenvragen. Bekijk de voorbeelden. ... Suggestieve vragen Een suggestieve vraag stuurt bewust naar de antwoordmogelijkheden ‘ja’ of ‘nee’. Gebruik daarom zo weinig mogelijk suggestieve vragen.
Leesniveau:
4
10 tips voor zorgverleners om mobiliteit bij ouderen te verbeteren
Home » Actueel » 10 tips voor zorgverleners om mobiliteit bij ouderen te verbeteren Posted on 08-01-2019 in Actueel , Nieuws , Ouderenzorg , Topbericht Datum: 8 januari 2019 BLOG CHRISTEL DE GOUW, ROLLATORSHOP HEALTHCARE COMPANY Er bestaat geen twijfel over het feit dat meer mobiliteit bij ouderen voordelen heeft.
Leesniveau:
4
De-escaleren van een conflict: hoe doe je dat?
home / persoonlijke ontwikkeling / conflicthantering / de escaleren conflict De-escaleren van een conflict Wil jij een conflict de-escaleren? ... Ga meteen ook weer terug naar de feiten. Wat is er nu werkelijk aan de hand? Gaan mensen toch door in hun emotie en gevoel?
Leesniveau:
4
Regels rondom voorbehouden handelingen door zorgpersoneel
Voorbehouden handelingen deskundig en bekwaam uitvoeren Wie voorbehouden handelingen uitvoert, moet dat deskundig en zorgvuldig doen. Ook moet diegene bekwaam zijn. ... van de voorbehouden handelingen die zorgverleners in het verpleeghuis uitvoeren; dat een verpleeghuis in kaart brengt welke bekwaamheid en bevoegdheid er is bij medewerkers van het verpleeghuis; welke
Leesniveau:
5
Het goede in gedoe: Ethische dilemma’s in de zorg In de coronaperiode
In het dagelijks werk in de langdurende zorg leverde dit veel nieuwe protocollen, richtlijnen en regels op. ... Er werden speciale covid-teams opgericht die moesten helpen bij zorg in moeilijke situaties. Dat die moeilijke situaties er in de praktijk waren, werd al snel duidelijk.
Leesniveau:
4
Ondervoeding
Ondervoeding kan ontstaan doordat iemand te weinig eet of extra energie en voedingsstoffen verbruikt. Het probleem speelt vooral bij zieken en ouderen. ... Werkwijze SNAQ tijdens opname in het ziekenhuis Om ondervoeding goed te kunnen herkennen en behandelen wordt bij opname de SNAQ vragenlijst afgenomen.
Leesniveau:
4
home
Documenten De AVG-Helpdesk voor Zorg, Welzijn en Sport bundelt op deze site alle informatie op het gebied van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), privacy en informatieveiligheid. ... Vraag van de maand Elke maand beantwoordt de AVG-helpdesk een per e-mail binnengekomen vraag over de AVG of een privacygerelateerd onderwerp.
Leesniveau:
4
Het doelmatig gebruik van geneesmiddelen bij de behandeling van pijn
Narcotische analgetica De narcotische analgetica kunnen geklasseerd worden volgens hun pijnstillend vermogen. • Weinig krachtige analgetica: codeïne, dihydrocodeïne en dextropropoxyfeen. • Matig krachtige ... Deze pijn wordt behandeld met niet-opioïde analgetica.
Leesniveau:
5
Zorginstituut Nederland ontwikkelt vertaalmachine om fouten te verminderen bij medische overdracht
Taalverschillen en gevolgen cliënt Die taalverschillen hebben gevolgen voor de cliënt, bijvoorbeeld in de overdracht van cure naar care via e-overdrachtberichten of via een brief van een specialist aan
Leesniveau:
5
Dwangstand spieren (contracturen)
Print als PDF Heeft u een dwangstand van de spieren (contracturen)? U bent bij het LUMC in goede handen. ... De behandeling is afhankelijk van de onderliggende oorzaak van de contractuur, de ernst van de contractuur, de locatie van de contractuur en eventuele andere gezondheidsproblemen die reeds bij de patiënt
Leesniveau:
5
Oorzaken pijn.
Psychosomatische pijn Lichamelijke pijn met een psychische oorzaak. Psychische pijn Pijn die geestelijk wordt gevoeld en veroorzaakt, ook wel ‘geestelijk lijden’ genoemd. ... Ingebeelde pijn Pijn waarbij geen oorzaak gevonden kan worden. Hierbij hoort ook fantoompijn, dit is pijn in lichaamsdelen die er niet meer zijn.
Leesniveau:
4
Het IJburg College in Amsterdam: geen school, maar een leergemeenschap
Als leerlingen zelf aan de slag gaan, is het leerrendement groter” Leergemeenschap Leerlingen leren in drie verschillende groepsvormen: stamgroepen, homogene groepen en heterogene groepen. ... Ze starten en eindigen de schooldag in de stamgroep, volgen Mens & natuur, Mens & maatschappij, Nederlands, Engels en wiskunde in de homogene groep zitten in voor kunstvakken, lichamelijke
Leesniveau:
4
Psycho-educatie
home ⁄ informatie ⁄ Therapievormen ⁄ Psycho-educatie ⁄ Therapievormen - verbaal ⁄ Psycho-educatie is een therapeutische interventie die zich richt op het informeren en onderwijzen van cliënten en hun families ... Empowerment Door kennis en vaardigheden te verstrekken, stelt psycho-educatie cliënten in staat om een actieve rol te spelen in hun eigen behandeling en herstelproces.
Leesniveau:
5
HULPMIDDELEN BIJ KLINISCH REDENEREN
. • Binnen het stappen plan te gebruiken: • Basisparameters • SBAR-methode • SCEGS • Zorgthema’s • VMS Klinisch redeneren 28-12-2015 2 Klinisch redeneren Klachten en symptomen Ziekte, aandoening disfunctie ... Klinisch redeneren SCEGS o Signalen; klachten van patiënt o Cognitie; verwachtingen patiënt (verbaal) o Emotie; non-verbaal gedrag o Gedrag; wat doet of laat de patiënt in relatie tot klachten o Sociaal
Leesniveau:
4
Realiteits-oriëntatiebenadering (ROB)
Met de realiteits-oriëntatie benadering (ook wel Realiteitsoriëntatie Training genoemd) kun je als begeleider door oriëntatieoefeningen proberen om eventuele achteruitgang in het denkvermogen af te remmen ... Kunnen we mevrouw helpen met haar oriëntatie in tijd en ruimte?’ Doelgroepen en thema's
Leesniveau:
5
De opbouw en werking van je nieren
► Heb je een vraag over een aandoening? Bekijk de veelgestelde vragen: https://www.cyberpoli.nl/faq/overzicht ► Heb je een vraag waar je niet direct een antwoord op kunt vinden?
Leesniveau:
5
Tiny Nurse Bites - De regel van 5
Deze aflevering geeft uitleg over De regel van 5. Door het stellen van de 5 vragen horende bij deze regel, behoed je jezelf tegen de meest gemaakte medicatie-incidenten. ... Download hier de PDF versie van de uitleg over De regel van 5: http://www.opsteker.com/wp-content/uploads/2019/03/Opsteker-uitleg-Regel-van-5-PDF.pdf De oefening in deze aflevering: - Hoe
Leesniveau:
5
Hoe ontstaat decubitus?
Deel Decubitus is de medische term voor doorliggen of doorzitten. Decubitus is een beschadiging van de huid en/of het weefsel onder de huid veroorzaakt door aanhoudende druk en/of schuifkrachten. ... Decubitus (doorliggen) ontstaat door langdurige druk op één plaats.
Leesniveau:
4
Inspectie heeft forse kritiek op kwaliteit Wmo-toezicht
verantwoord inkopen Jeugdwet en Wmo 2015. ... Mensen willen wonen, werken of dagbesteding hebben en… De uitgangspunten van de Wmo 2015 worden breed gedragen onder de betrokken partijen, maar bij de uitwerking in de praktijk loopt men tegen inhoudelijke
Leesniveau:
5
Valincidenten bij ouderen
zijn onder andere: Slechte verlichting Losse kleedjes en gladde vloeren Elektrische kabels, verlengsnoeren of voorwerpen in het looppad Hobbelige trottoirs en gebroken stoepranden BinnenshuisDe meeste valincidenten ... De meeste valincidenten doen zich echter voor bij mensen die in beweging zijn, bijvoorbeeld als zij uit bed of van een stoel of het toilet overeind komen.
Leesniveau:
4
Slechtnieuwsgesprek
Slechtnieuwsgesprek - zo doe je dat Gepubliceerd op: 21-01-2022 Een slechtnieuwsgesprek voeren betekent dat je een bericht moet overbrengen dat voor de ontvanger een nare, negatieve betekenis heeft. ... Het slechtnieuwsgesprek in 5 stappen Deze vijf stappen helpen je om een slechtnieuwsgesprek beter te voeren.
Leesniveau:
4
Ongewenste intimiteiten in de zorg
Inhoud 6 Consequenties ongewenste intimiteiten in de zorg Verpleegkundigen geven met 32 procent het vaakst van alle beroepen aan te maken te hebben met ongewenste seksuele aandacht door patiënten of andere ... Help elkaar om bewust met ongewenste intimiteiten om te gaan. Doe altijd een melding van ongewenste intimiteiten. Bespreek het in je team. Maak een dossier, ook bij ‘lichte’ vergrijpen.
Leesniveau:
5
Colitis ulcerosa | Voedingscentrum
Oorzaken van colitis ulcerosa Bij het ontstaan van colitis ulcerosa spelen verschillende factoren een rol. ... Meer informatie Maag Lever Darm Stichting Crohn en Colitis Ulcerosa Vereniging Nederland (CCUVN) Nederlandse Stomavereniging Cyberpoli (voor jeugd) Crohn en Colitis Ulcerosa Vereniging Nederland (CCUVN
Leesniveau:
4
Astma
Contact Als u astma hebt, kunt u soms moeilijk ademhalen. Dit komt doordat uw luchtwegen vernauwen omdat ze gevoelig zijn voor een groot aantal prikkels. ... Bij astma bent u niet altijd benauwd, maar hebt u last van astma-aanvallen. Astma is een chronische aandoening, waar u niet van kunt genezen.
Leesniveau:
3
Business
B1-K1-W5 Communiceren en samenwerken met zorgvrager en sociale netwerk
Business
B1-K1-W5 Communiceren en samenwerken met zorgvrager en sociale netwerk
Business
B1-K1-W5 Communiceren en samenwerken met zorgvrager en sociale netwerk
Business
B1-K1-W5 Communiceren en samenwerken met zorgvrager en sociale netwerk
Business
B1-K1-W5 Communiceren en samenwerken met zorgvrager en sociale netwerk
Business
B1-K1-W5 Communiceren en samenwerken met zorgvrager en sociale netwerk
Business
B1-K1-W5 Communiceren en samenwerken met zorgvrager en sociale netwerk
Business
B1-K1-W5 Communiceren en samenwerken met zorgvrager en sociale netwerk
Business
B1-K1-W5 Communiceren en samenwerken met zorgvrager en sociale netwerk
Business
B1-K1-W5 Communiceren en samenwerken met zorgvrager en sociale netwerk
Business
B1-K1-W5 Communiceren en samenwerken met zorgvrager en sociale netwerk
Business
B1-K1-W5 Communiceren en samenwerken met zorgvrager en sociale netwerk
Business
B1-K1-W5 Communiceren en samenwerken met zorgvrager en sociale netwerk
Business
B1-K1-W5 Communiceren en samenwerken met zorgvrager en sociale netwerk
Business
B1-K1-W5 Communiceren en samenwerken met zorgvrager en sociale netwerk
Business
B1-K1-W5 Communiceren en samenwerken met zorgvrager en sociale netwerk
Business
B1-K1-W5 Communiceren en samenwerken met zorgvrager en sociale netwerk
Business
B1-K1-W5 Communiceren en samenwerken met zorgvrager en sociale netwerk
Business
B1-K1-W5 Communiceren en samenwerken met zorgvrager en sociale netwerk
Business
B1-K1-W5 Communiceren en samenwerken met zorgvrager en sociale netwerk
Business
B1-K1-W5 Communiceren en samenwerken met zorgvrager en sociale netwerk
Business
B1-K1-W5 Communiceren en samenwerken met zorgvrager en sociale netwerk
Business
B1-K1-W5 Communiceren en samenwerken met zorgvrager en sociale netwerk
Business
B1-K1-W5 Communiceren en samenwerken met zorgvrager en sociale netwerk
Business
B1-K1-W5 Communiceren en samenwerken met zorgvrager en sociale netwerk
Business
B1-K1-W5 Communiceren en samenwerken met zorgvrager en sociale netwerk
Business
B1-K1-W5 Communiceren en samenwerken met zorgvrager en sociale netwerk
Business
Kennis van wet- en regelgeving
Business
Kennis van wet- en regelgeving
Business
Kennis van wet- en regelgeving
Business
Kennis van wet- en regelgeving
Business
Kennis van wet- en regelgeving
Business
Kennis van wet- en regelgeving
Business
Kennis van wet- en regelgeving
Business
Kennis van wet- en regelgeving
Business
Kennis van wet- en regelgeving
Business
Kennis van wet- en regelgeving
Business
Kennis van wet- en regelgeving
Business
Kennis van wet- en regelgeving
Business
Kennis van wet- en regelgeving
Business
Kennis van wet- en regelgeving
Business
Kennis van wet- en regelgeving
Business
Kennis van wet- en regelgeving
Business
Kennis van wet- en regelgeving
Business
Kennis van wet- en regelgeving
Business
Kennis van wet- en regelgeving
Business
B1-K1-W5 Communiceren en samenwerken met zorgvrager en sociale netwerk
Business
B1-K1-W5 Communiceren en samenwerken met zorgvrager en sociale netwerk
Business
B1-K1-W5 Communiceren en samenwerken met zorgvrager en sociale netwerk
Business
B1-K1-W5 Communiceren en samenwerken met zorgvrager en sociale netwerk
Business
B1-K1-W5 Communiceren en samenwerken met zorgvrager en sociale netwerk
Business
B1-K1-W5 Communiceren en samenwerken met zorgvrager en sociale netwerk
Business
B1-K1-W5 Communiceren en samenwerken met zorgvrager en sociale netwerk
Business
B1-K1-W5 Communiceren en samenwerken met zorgvrager en sociale netwerk
Business
B1-K1-W5 Communiceren en samenwerken met zorgvrager en sociale netwerk
Business
B1-K1-W5 Communiceren en samenwerken met zorgvrager en sociale netwerk
Business
B1-K1-W5 Communiceren en samenwerken met zorgvrager en sociale netwerk
Business
B1-K1-W5 Communiceren en samenwerken met zorgvrager en sociale netwerk
Business
B1-K1-W5 Communiceren en samenwerken met zorgvrager en sociale netwerk
Business
B1-K1-W5 Communiceren en samenwerken met zorgvrager en sociale netwerk
Business
B1-K1-W5 Communiceren en samenwerken met zorgvrager en sociale netwerk
Business
B1-K1-W5 Communiceren en samenwerken met zorgvrager en sociale netwerk
Business
B1-K1-W5 Communiceren en samenwerken met zorgvrager en sociale netwerk
Business
B1-K1-W5 Communiceren en samenwerken met zorgvrager en sociale netwerk
Business
B1-K1-W5 Communiceren en samenwerken met zorgvrager en sociale netwerk
Business
B1-K1-W5 Communiceren en samenwerken met zorgvrager en sociale netwerk
Business
B1-K1-W5 Communiceren en samenwerken met zorgvrager en sociale netwerk
Business
B1-K1-W5 Communiceren en samenwerken met zorgvrager en sociale netwerk
Business
B1-K1-W5 Communiceren en samenwerken met zorgvrager en sociale netwerk
Business
B1-K1-W5 Communiceren en samenwerken met zorgvrager en sociale netwerk
Business
B1-K1-W5 Communiceren en samenwerken met zorgvrager en sociale netwerk
Business
B1-K1-W5 Communiceren en samenwerken met zorgvrager en sociale netwerk
Business
B1-K1-W5 Communiceren en samenwerken met zorgvrager en sociale netwerk
Business
B1-K1-W5 Communiceren en samenwerken met zorgvrager en sociale netwerk
Business
B1-K1-W5 Communiceren en samenwerken met zorgvrager en sociale netwerk
Business
B1-K1-W5 Communiceren en samenwerken met zorgvrager en sociale netwerk
Business
B1-K1-W5 Communiceren en samenwerken met zorgvrager en sociale netwerk
Business
B1-K1-W7 Onverwachte en crisissituaties
Business
B1-K1-W7 Onverwachte en crisissituaties
Business
B1-K1-W7 Onverwachte en crisissituaties
Business
B1-K1-W7 Onverwachte en crisissituaties
Business
B1-K1-W7 Onverwachte en crisissituaties
Business
B1-K1-W7 Onverwachte en crisissituaties
Business
B1-K1-W7 Onverwachte en crisissituaties
Business
B1-K1-W7 Onverwachte en crisissituaties
Business
B1-K1-W7 Onverwachte en crisissituaties
Business
B1-K1-W7 Onverwachte en crisissituaties
Business
B1-K1-W7 Onverwachte en crisissituaties
Business
B1-K1-W7 Onverwachte en crisissituaties
Business
B1-K1-W7 Onverwachte en crisissituaties
Business
B1-K1-W7 Onverwachte en crisissituaties
Business
B1-K1-W7 Onverwachte en crisissituaties
Business
B1-K1-W7 Onverwachte en crisissituaties
Business
B1-K1-W7 Onverwachte en crisissituaties
Business
B1-K1-W7 Onverwachte en crisissituaties
Business
B1-K1-W7 Onverwachte en crisissituaties
Business
B1-K1-W7 Onverwachte en crisissituaties
Business
B1-K1-W7 Onverwachte en crisissituaties
Business
B1-K1-W7 Onverwachte en crisissituaties
Business
B1-K1-W7 Onverwachte en crisissituaties

